Komitet Organizacyjny
Rada programowa
Krosno Design Festival 2025
to zespół ekspertów z dziedziny designu, sztuki, architektury i edukacji, który współtworzy kierunek merytoryczny festiwalu. Jej rolą jest kształtowanie programu wydarzeń, rekomendowanie prelegentów i twórców, a także dbanie o spójność ideową i wysoki poziom prezentowanych projektów. Rada czuwa nad tym, by festiwal odpowiadał na aktualne wyzwania współczesnego projektowania i pozostawał otwartą przestrzenią dialogu między środowiskami twórczymi, lokalną społecznością i międzynarodową sceną designu.
dr inż. Marta Rymar
Koordynator Główny Festiwalu (Dyrektor Muzeum Rzemiosła w Krośnie)
Magdalena Czelna–Mikosz
Koordynator ds. Organizacyjnych, Promocji i Mediów (Zastępca Dyrektora Muzeum Rzemiosła w Krośnie)
dr szt. Mirosław Rymar
koordynator ds. artystycznych (Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie)
dr Sebastian Smit
koordynator ds. komunikacji wizualnej i kontaktów zagranicznych (Katedra Grafiki Projektowej I Druku Płaskiego, Wydział Artystyczny UMCS w Lublinie
dr hab. Magdalena Pińczyńska
Dziekan Wydziału Interdyscyplinarnego Uniwersytetu SWPS w Krakowie
prof. dr hab. Arkadiusz Marcinkowski
Pracownia Grafiki Generatywnej AI
prof. dr hab. Andreas Guskos
Pracownia Przestrzeni Wirtualnej Zakład Scenografii i Przestrzeni Wirtualnej na Akademia Sztuki w Szczecinie

Dr inż. Marta Rymar
Dyrektor Muzeum Rzemiosła w Krośnie, Miejski Konserwator Zabytków, kuratorka, badaczka, krytyk sztuki i pasjonatka dziedzictwa kulturowego. Twórczyni koncepcji i inicjatyw łączących sztukę, naukę i dziedzictwo kulturowe – zaangażowana zarówno lokalnie, jak i międzynarodowo.
Z wykształcenia konserwator zabytków i inżynier budownictwa – z pasji promotorka kultury i mecenas współczesnego dizajnu. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkiem rad oraz gremiów doradczych działających na rzecz rozwoju polityki kulturalnej i ochrony dziedzictwa w Polsce.
Od lat z odwagą i wizją realizuje projekty, które łączą przeszłość z przyszłością – od naukowych badań, publikacji, konserwatorskich działań przez prestiżowe wystawy sztuki, po nowatorskie wydarzenia kulturalne, które przyciągają uwagę środowisk twórczych w Polsce i za granicą. Jej działalność obejmuje również międzynarodową współpracę z instytucjami kultury, muzeami i ośrodkami akademickimi, w ramach której dzieli się wiedzą, rozwija projekty badawcze i buduje sieci kontaktów.
Autorka ponad 80 publikacji naukowych, kuratorka ponad 60 wystaw, laureatka licznych nagród – jako krytyk sztuki aktywnie komentuje i analizuje zjawiska artystyczne współczesności.
Jest kreatorką i jedną z osób stojących za ideą Krosno Design Festival – wydarzenia, które gromadzi najwybitniejszych projektantów wzornictwa użytkowego i przemysłowego z całego świata, budując nową jakość w przestrzeni miejskiej i kulturalnej Podkarpacia.

Sebastian Smit — artysta wizualny, projektant, nauczyciel akademicki związany z Wydziałem Artystycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Pracuje w Katedrze Grafiki Projektowej Instytutu Sztuk Pięknych UMCS.
Jego twórczość artystyczna koncentruje się na poszukiwaniu abstrakcyjnych form tworzonych za pomocą punktów, znaków i płaszczyzn. Inspirację czerpie z procesów przemiany oraz starych, zniszczonych przedmiotów. W pracach malarskich często wykorzystuje „brudne” kolory, natomiast w grafikach dominuje czerń, co sugeruje jego krytyczne podejście do tradycyjnie pojmowanego piękna jako naśladownictwa doskonałości.
Smit zaprezentował swoje dzieła na ponad 60 wystawach zbiorowych, między innymi w Muzeum Narodowym na Tajwanie, na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach oraz Biennale Designu w Peru. Zorganizował również kilka wystaw indywidualnych, wśród których wyróżnia się „Kilarif” (2021) — instalacja fotograficzno-multimedialna typu site-specific w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, inspirowana poezją Paula Celana, eksplorująca tematy milczenia, samotności i nieobecności.
Jako organizator i kurator wydarzeń artystycznych, od 2013 roku tworzy i prowadzi Międzynarodowe Biennale Plakatu w Lublinie. Jest także pomysłodawcą cyklicznego przeglądu plakatu Res Non Verba. Współpracował jako kurator przy kilkunastu międzynarodowych wystawach.
W ramach działalności akademickiej pełnił funkcję profesora wizytującego na renomowanych uczelniach zagranicznych: Akademii Sztuk Pięknych w Taiyuanie, Instytucie Designu w Pekinie, Uniwersytecie Renmin w Pekinie, Wydziale Designu w Zhengzhou oraz na Wydziale Sztuki Uniwersytetu w Sewilli.
W swojej praktyce projektowej Sebastian Smit specjalizuje się w projektowaniu znaków graficznych i krojów pism, tworząc kompleksowe opracowania komunikacji wizualnej dla instytucji i przedsiębiorstw. Zajmuje się również projektowaniem identyfikacji wizualnej, komunikacji przestrzennej, interfejsów cyfrowych oraz prowadzi badania nad doświadczeniami użytkowników (UX). Jego działalność obejmuje także typografię eksperymentalną, informację wizualną oraz oznakowanie kierunkowe. W swoich projektach łączy funkcjonalność z eksperymentalnymi rozwiązaniami formalnymi, tworząc spójne rozwiązania wizualne dostosowane do współczesnych potrzeb komunikacyjnych.

Z wykształcenia pedagożka i muzealniczka, od 2017 roku zawodowo związana z Muzeum Rzemiosła w Krośnie. Kierowała tam działem Edukacji, Promocji, Organizacji Wystaw i Wydarzeń, a od 2024 roku pełni funkcję zastępczyni dyrektora instytucji.
Z pasją i zaangażowaniem działa na styku kultury, edukacji i marketingu. Jest autorką i współautorką licznych projektów finansowanych ze środków krajowych i międzynarodowych, w których łączy doświadczenie muzealne z innowacyjnym podejściem do promocji i komunikacji.
Z powodzeniem prowadziła kampanie produktowe i wizerunkowe, a także szkolenia z zakresu promocji i marketingu w kulturze.
Aktywnie angażuje się w rozwój życia kulturalnego miasta i regionu, inicjując i wspierając wydarzenia, wystawy i inicjatywy społeczne.

Artysta, projektant, wykładowca
Artysta wizualny, doktor sztuki, wykładowca, kurator wystaw. Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Wydziału Elektrotechniki i Informatyki Politechniki Rzeszowskiej. Obecnie związany z Państwową Akademią Nauk Stosowanych w Krośnie.
Działalność zawodowa i artystyczna
Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków – Okręg Rzeszowski, gdzie pełnił funkcję wiceprezesa ds. artystycznych oraz komisarza Ogólnopolskich Plenerów Malarskich.
Brał udział w kilkudziesięciu indywidualnych i zbiorowych wystawach plakatu w Polsce i za granicą – m.in. w Meksyku, Boliwii, Węgrzech, Ukrainie, Chinach, Słowacji, Malezji i innych. Laureat nagród i wyróżnień w dziedzinie plakatu.
Kurator, juror, edukator
Autor opraw graficznych imprez kulturalnych oraz wydawnictw muzycznych i książkowych. Kurator wystaw plakatu i malarstwa, juror w licznych konkursach z dziedziny sztuk plastycznych i fotografii. Prowadził również warsztaty z zakresu sztuk projektowych, dzieląc się doświadczeniem z młodszym pokoleniem twórców.
Styl i twórczość
Specjalizuje się w plakacie autorskim. Tworzy prace o silnym ładunku symbolicznym, często komentujące rzeczywistość społeczną i polityczną. Jego styl cechuje minimalizm, wyrazista forma i trafna metafora – plakat traktuje jako wizualny rebus, który prowokuje do myślenia.
Charakterystyczne dla jego twórczości są zabiegi formalne takie jak sylwetowość, uproszczona forma i płaska plama barwna, które sprawiają, że jego przekaz jest zdecydowany i bezpośredni.
Sztuka użytkowa i nauka
Choć jego głównym polem działania jest projektowanie graficzne, zajmuje się również malarstwem, rysunkiem i grafiką warsztatową. Prowadzi działalność naukową i bierze czynny udział w konferencjach poświęconych sztuce i projektowaniu.
W centrum jego zainteresowań znajduje się szeroko pojęta sztuka użytkowa, w szczególności architektura i kształtowanie przestrzeni.

Dziekan Wydziału Interdyscyplinarnego Uniwersytetu SWPS w Krakowie
Podejście twórcze i projektowe
W pracy twórczej interesuje ją koegzystencja przeciwieństw oraz włączanie działań eksperymentalnych w proces projektowania. Nie ogranicza się do rozwiązań ściśle użytkowych – równie ważne jest dla niej wzbogacenie projektu i nadanie mu wartości poznawczej.
Jej projekty mają inspirować użytkownika do inicjowania nowych procesów społecznych i refleksji kulturowych. Nadrzędnym celem jest stworzenie sytuacji, miejsca lub obiektu rozumianego jako przekaźnik doświadczeń i przeżyć.
Współpraca z instytucjami i markami
Zrealizowała projekty m.in. dla:
-
Muzeum Narodowego w Krakowie
-
Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi
-
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
-
marek takich jak: Vichy, Nutricia, Nestle, House
Wystawy i działalność międzynarodowa
Brała udział w licznych wystawach w kraju i za granicą, w tym m.in.:
-
DMY Berlin
-
Designers’ Open Leipzig
-
VIII Tashkent International Biennale of Contemporary Art (Uzbekistan)
-
Arch Inside International Exhibition of Architecture Design, Interior Design and Applied Art (Grecja)
-
Łódź Design Festival
-
Noc Muzeów w Krakowie
-
Krakers Cracow Art Week
-
International Biennale of Interior Design in Krakow
-
Artline EU (Szwecja)
-
Razklon Gallery (Bułgaria)
-
Circulo de Bellas Artes de Tenerife
Działalność kuratorska i edukacyjna
Jest laureatką licznych konkursów, kuratorką wystaw, a także jurorem i organizatorką międzynarodowych konkursów oraz warsztatów studenckich.

Andreas Guskos – artysta interdyscyplinarny
Andreas Guskos to polsko-grecki artysta i projektant, który w swojej twórczości łączy sztukę, naukę i technologię. Jego prace często odnoszą się do filozofii przyrody, badając związki między światem materialnym a metafizyką.
Międzynarodowe uznanie
Artysta prezentował swoje dzieła na licznych wystawach międzynarodowych, zdobywając prestiżowe nagrody. Wśród nich znajduje się Grand Prix na Międzynarodowym Triennale Grafiki Cyfrowej w Gdyni, a także wyróżnienia na festiwalach we Włoszech i Grecji.
Inicjatywy i działalność edukacyjna
Guskos jest twórcą Międzynarodowego Interdyscyplinarnego Sympozjum MEDEA, które integruje różne dziedziny wiedzy i twórczości artystycznej.
Eksperymenty z AI
Jest również autorem kanału AndreasGus na YouTube, gdzie publikuje artystyczne eksperymenty z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji, eksplorując nowe formy ekspresji i komunikacji wizualnej.

Prof. dr hab. Arkadiusz Marcinkowski
Artysta wizualny, badacz interdyscyplinarny, kurator, pedagog oraz teoretyk sztuki i mediów cyfrowych. Działa w obszarach łączących sztukę, naukę i technologię. Specjalizuje się w grafice cyfrowej, sztuce generowanej przez sztuczną inteligencję, instalacjach multimedialnych, teorii obrazu oraz filozofii mediów.
W 2020 roku otrzymał tytuł profesora zwyczajnego, nadany przez Prezydenta RP. Jego działalność artystyczna i naukowa obejmuje Europę, Azję i Amerykę.
Wykształcenie i kariera międzynarodowa
Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu, a wcześniej studiował na uczelniach artystycznych w Zwolle i Kampen (Holandia).
W 2023 roku odbył prestiżowy staż badawczy na Uniwersytecie Cambridge w Wielkiej Brytanii, współpracując z chińskimi badaczami nad semantyczną analizą dziedzictwa kulturowego z użyciem AI. Efektem tej współpracy był artykuł naukowy skierowany do recenzji w jednym z czołowych czasopism edukacji artystycznej wydawnictwa Wiley – najstarszego i jednego z najbardziej renomowanych wydawnictw akademickich na świecie (zał. 1807, Nowy Jork).
Działalność artystyczna
Jest autorem ponad 300 wystaw indywidualnych i zbiorowych w ponad 40 krajach, m.in. w Japonii, Korei Południowej, Chinach, Nepalu, Iranie, Malezji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA i Meksyku.
Jego prace były prezentowane w prestiżowych instytucjach kultury, m.in. w Tokio, Osace, Kumamoto, Brukseli, Florencji i Krakowie. Od 2006 roku jest członkiem japońskiego stowarzyszenia artystów A-21.
Ekspert w dziedzinie sztuki i technologii
Marcinkowski reprezentuje pokolenie artystów, którzy aktywnie wprowadzili AI do dydaktyki artystycznej. Pełni funkcję międzynarodowego dyrektora reprezentującego Polskę w organizacji National Sculpture Gallery (NSG).
Juror i kurator
W 2025 roku był przewodniczącym jury międzynarodowego festiwalu plakatu Apáczai PosterFest w Rumunii. Wcześniej uczestniczył jako juror m.in. w:
-
Triennale Plakatu w Seulu
-
Biennale w Chinach i Tajwanie
-
oraz wydarzeniach artystycznych w Egipcie i Iranie